وقتي كرونا جهان را در دست گرفت ، هيچكس تصور نمي كرد كه يك انقلاب و يك تغيير بزرگ رخ دهد. سايه تاجي كه بر جهان و كشور ما فرود آمد ، مدارس و دانشگاه ها همراه با بسياري از مشاغل بسته شد ، بنابراين مگر اينكه ويروس عصباني كمي آرام شود ، اما وضعيت …
مسير ۱۰ ساله را يك سالونيمه رفتيم https://majale-rooz.ir/2021/08/مسير-۱۰-ساله-را-يك-سالونيمه-رفتيم/ مجله روز Mon, 02 Aug 2021 00:40:29 0000 عمومي https://majale-rooz.ir/2021/08/مسير-۱۰-ساله-را-يك-سالونيمه-رفتيم/ وقتي كرونا جهان را در دست گرفت ، هيچكس تصور نمي كرد كه يك انقلاب و يك تغيير بزرگ رخ دهد. سايه تاجي كه بر جهان و كشور ما فرود آمد ، مدارس و دانشگاه ها همراه با بسياري از مشاغل بسته شد ، بنابراين مگر اينكه ويروس عصباني كمي آرام شود ، اما وضعيت …
وقتي كرونا جهان را در دست گرفت ، هيچكس تصور نمي كرد كه يك انقلاب و يك تغيير بزرگ رخ دهد. سايه تاجي كه بر جهان و كشور ما فرود آمد ، مدارس و دانشگاه ها همراه با بسياري از مشاغل بسته شد ، بنابراين مگر اينكه ويروس عصباني كمي آرام شود ، اما وضعيت جدي تر از اين مشاغل است. ادامه كوويد -19 منجر به تصميم گيري به شيوه اي متفاوت شد.
به گزارش مجله روز ، روزنامه “فرهيختگان” نيز نوشت: در دنيا سيستم آموزش عالي به سمت آموزش آنلاين و از راه دور حركت مي كرد و ايران نيز بايد وارد اين حوزه مي شد. در روزهاي اوليه ، محبوبيت آموزش آنلاين در كشور ، مانند بسياري از كشورهاي ديگر ، افزايش يافت ، اما اكنون ، پس از گذشت يك سال و نيم از اين روش آموزشي ، برخي از افراد فعال در اين سيستم آموزشي تجربياتي را تجربه كرده اند. در واحدهاي مختلف دانشگاهي از سيستم هاي داخلي و خارجي متفاوتي استفاده شده است كه طبيعتاً مانند بسياري از سيستم هاي آموزش آنلاين در جهان داراي مشكل هستند ، اما به محض اينكه توانسته نيازهاي تعداد زيادي از دانش آموزان را برطرف كند. توجه مي شود بايد براي آن هزينه پرداخت شود
ادامه تحصيل مجازي ، شايد بعد از كرونا
ماندانا نصراللهي ، مديركل آموزش و تحصيلات تكميلي دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد جنوبي تهران ، گفت: موفقيت اتفاق افتاد. آموزش آنلاين كمك بزرگي براي هر موسسه و موسسه آموزش عالي است كه مي توان به آن مثبت نگاه كرد. يكي از مزاياي سيستم آموزش الكترونيكي اين است كه دانش آموزان مي توانند از آن در هر شرايط و در هر موقعيت اجتماعي ، آب و هواي كشور استفاده كنند و اين نقطه قوت براي واحدها است. از آنجايي كه زيرساخت هاي سيستم هاي آموزشي آنلاين به حدي رسيده است كه حتي با ريشه كن كردن ويروس تاج نيز مي توانيم از آنها استفاده كنيم ، قطعاً بعد از اين مدت از اين ويژگي استفاده خواهيم كرد و شايد عملاً آموزش را ادامه دهيم. اما سيستم آموزش الكترونيكي كه ما در آن زمان كار مي كرديم نقاط ضعف خود را نيز داشت كه يكي از آنها مشكل اتصال دانش آموزان به سيستم بود. البته اين مشكل بيشتر در دانشجوياني كه از خارج به اين سيستم متصل مي شوند و به طور كلي در دانشجويان غيرايراني شايع بود. »
وي افزود: “سيستم هاي آموزشي آنلاين ، به ويژه برخي كه بومي تلقي مي شوند ، هرگز تا اين اندازه تحت فشار قرار نگرفته اند و اين حجم و تعداد كاربران و كلاس ها ، اما آنچه اكنون پس از اين سال آموزش مجازي مشاهده مي شود ، اين است” از آنجا كه دان ، داراي چندين دپارتمان است كه توسط جوانان ايراني پشتيباني مي شود ، توانسته است آموزش آنلاين را در واحدهايي مانند جنوب تهران ، كه ما از نزديك ديده ايم ، با موفقيت نسبي پشتيباني كند. “
دانش آموزان با قطع برق در امتحانات شكست مي خورند
وي در مورد نظرات معلمان گفت: “برخي از اعضاي هيئت علمي همچنين آموزش هاي آنلاين را به دليل بيماري عروق ويروس كرونا قلب ترجيح مي دهند تا رو در رو و كلاس هاي حضوري را هنگام مكالمات نمي پذيرند.” يكي از رايج ترين مشكلات در آموزش الكترونيكي اين ارتباط با سيستم بود ، به ويژه در زمينه رمزهاي عبور و نام كاربري ، جايي كه دانش آموزان اغلب با مشكل روبرو مي شدند و در واقع ، مشكلات بيشتر فني بودند. “
نصراللهي با اشاره به قطعي برق در طول امتحانات ، گفت: “قطعي برق كه ما چند هفته با آن روبرو بوديم برخي از دانش آموزان را با مشكل مواجه كرده است ، بنابراين برخي از آنها نتوانستند در امتحانات شركت كنند و طبق برنامه يا كلاس خود عمل كردند. .scores. دوباره امتحان مي شود يا دوباره امتحان مي شود. اما اگر مشكل قطع برق را كنار بگذاريم ، سيستماتيك در اين دوره توانست نيازهاي آموزشي تقريباً نيم ميليون دانشجوي دانشگاه آزاد را برطرف كند و با شكست مواجه شود. “شايد عدم مقاومت و حمايت از سيستم ها (كه عموماً بومي بودند) مي توانست دانش آموزان زيادي را پشت سر بگذارد.”
كلاس هاي ثبت نشده ؛ بزرگترين ضعف سيستم
وي با تأكيد بر اينكه آموزش مجازي دانشگاه آزاد در قالب يك سيستم سيستماتيك به طور طبيعي داراي نقاط قوت و ضعف است ، خاطرنشان كرد: ما در قسمت گزارشگري اين سيستم با مشكلات و كمبودهاي زيادي روبرو بوديم ، به طوري كه نتوانستيم حضور دانشجويان را شناسايي كنيم. در كلاسهاي آنلاين اين دانشجو اظهار داشت كه در كلاس ها شركت نمي كند و ما بخشي از ما نيستيم تا حضور يا عدم حضور دانش آموز را براي پرداخت شهريه پيگيري كنيم. در همين حال ، با عادي شدن شرايط ، دانش آموزان ترجيح مي دهند به طور حضوري در كلاس ها شركت كنند. اين به اين دليل است كه كلاس هاي حضوري با نظم و هماهنگي بيشتري برگزار مي شود ، بنابراين برخي از معلمان در تدريس به موقع كلاس ها با مشكل مواجه شدند كه اين امر نيز باعث نارضايتي دانش آموزان شد. يكي از بزرگترين چالش هاي برگزاري كلاس ها اين بود كه نمي توان كلاس ها را ضبط كرد و نمي توان از آنها به صورت آفلاين استفاده كرد و دانش آموزاني كه در آن زمان كلاس نداشتند ، از كلاس غيبت مي كنند مگر اينكه كلاس را شخصاً ضبط كنند. اين چالش ها در ايران با آموزش الكترونيكي روبرو است ، جايي كه همه كشورهاي جهان با مشكلات مشابهي در آموزش آنلاين روبرو بوده اند ، اما در اين شرايط ، اين تنها راه خلاص شدن از همه گيري است.
احراز هويت دانشجويي ؛ مشكل اساسي امتحانات مجازي
امير احمدي نژاد ، يكي از اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي در مركز تهران ، در مورد عملكرد آموزش آنلاين در زمان تاج گفت: شرايط پس از ويروس كرونا نبايد بستري را رها كند و اين ويژگي اين است كه مي توانيد از آن به خوبي استفاده كنيد. سيستماتيك دانشگاه مانند هر سيستم ديگري مشكل دارد. يكي از مشكلاتي كه در اين دوره از آموزش آنلاين وجود دارد ، مشكل احراز هويت دانش آموزان است ، به ويژه در بحث امتحانات ، بنابراين ما نمي توانيم افراد را در اين زمينه احراز هويت كنيم و هيچ تضميني وجود ندارد كه شخصي كه پشت سيستم است امتحان دهد. بايد دانشجوي يا شخص ديگري باشد. “البته معلمان سعي كرده اند اين چالش را با مدل هاي مختلف حل كنند ، اما سيستم آموزشي تحت تأثير اين مشكل قرار دارد و بازگشت آن به حالت عادي دشوار است.”
ما مسير ده ساله را به مدت يك سال و نيم طي كرديم
وي در ادامه گفت كه در همان زمان يك تخت آماده شده است و ما يك سال و نيم را در فضا در آيه مسيري گذرانديم كه قرار بود در ده سال گذشته انجام دهيم ، اما مزاياي اين تخت خواب نمي كند. مي توان آنها را ناديده گرفت ؛ بسياري از افراد بودند كه عليرغم تحصيلات عاليه ، با رايانه آنطور كه مورد نياز است رفتار نكردند ، به عنوان مثال ، ممكن است برخي از دانشجويان علوم انساني تماس چنداني با كامپيوتر نداشته باشند ، اما اين ويژگي براي آشتي با اين فضا است. اين ويژگي بايد براي صرفه جويي در انرژي در آينده مورد استفاده قرار گيرد ، بنابراين ممكن است فضاي آموزشي نيازي به توسعه نداشته باشد و بنابراين ما مي توانيم در شرايط عادي ، مانند 20 درصد از كلاس ها در قالب آموزش مجازي ، حتي به ميزان محدود از اين ويژگي استفاده كنيم. . و 80 درصد به صورت حضوري انجام خواهد شد. جلساتي كه مي توانند در اين سيستم عملياتي شوند ، يا حتي كلاس هاي فوق برنامه ، مي توانند بسيار كاربردي باشند. »
نياز به واكسيناسيون دانشگاهيان قبل از شروع سال جديد
وي خاطرنشان كرد: با وجود مزاياي يادگيري الكترونيكي ، مشكلاتي وجود دارد و افراد و مديران بايد سيستم را تشخيص دهند تا ببينند چه مشكلاتي ايجاد شده و چه قسمتهايي تحت تأثير قرار گرفته است. در همين حال ، به ويژه رشته هاي غير پزشكي آسيب هاي زيادي متحمل شده اند. اين رشته ها به دليل مشاركت در كار ، بستري شدن در بيمارستان و انجام كارهاي عملي از نظر بار علمي آسيب زيادي نديده اند ، اما رشته هاي غير پزشكي ، به ويژه مهندسي ، علوم پايه و حتي علوم انساني ، ضربه هايي خورده اند. در حقيقت ، تمام دنيا تحت تأثير آموزش آنلاين قرار گرفته اند ، اما تحصيلات عالي ما آسيب مضاعفي ديده است. كاري كه مي توان انجام داد اين است كه پس از واكسيناسيون گروه هاي آسيب پذير در جامعه ، بهتر است دانشگاه ها و آموزش را در اولويت قرار دهيم تا معلمان ، دانش آموزان و كاركنان بتوانند قبل از شروع سال تحصيلي واكسينه شوند و سپس وارد آموزش حضوري شوند. محيط.
عضو هيئت علمي دانشگاه گفت: “اگرچه صحبت از برگزاري امتحانات به صورت حضوري مطرح شد ، در نهايت تصميم گرفته شد كه امتحانات اصلي را بصورت آفلاين در همان سيستم دانشگاه آزاد اسلامي انجام دهيم و معمولاً مشكلي وجود دارد.” اتفاق خاصي نيفتاد. در سيستم آفلاين ، مربي زمان امتحان را تعيين مي كند ، دانش آموز فرم س seesال را مي بيند و مي تواند قبل از پايان زمان امتحان به پاسخ و بارگذاري تصوير پاسخ در سيستم امتحان ادامه دهد. “در صورت قطع برق ، دانش آموز مي تواند پاسخ ها و مدارك امتحان را براي معلم ايميل كند و در موارد خاص ، اسناد مربوط به قطع برق را به بخش ارائه دهد ، اگرچه هر يك از تجديد نظرها آنها را معقولانه اداره مي كند. شوراي آموزشي از دانشگاه “.
احمدي نژاد درباره اظهارات معلمان و دانش آموزان در مورد ادامه تحصيل گفت: “به طور متوسط ، همه مايل به شركت در كلاس هاي حضوري هستند و تقريبا هيچ كس از ادامه كامل اين شرايط راضي نيست.” كلاس هاي حضوري دانش آموز را ملزم به حضور در كلاس مي كند ، اما در حال حاضر فرد در كلاس درس مجازي سر كار است و اغلب در كلاس توجهي نمي كند. ادامه اين فضا مشكلات خانواده ها و سيستم آموزشي را افزايش مي دهد. اين سيستم نبايد به طور كامل حذف شود يا نبايد به طور كامل به سمت آموزش الكترونيكي برود ، اما با همان 20 of آموزش الكترونيكي در شرايط عادي ، مي توان مدركي را شخصاً براي دانش آموزان دريافت كرد. در حال حاضر بستر اين فضا آماده است و دانشگاهها بايد از آن به نحو مطلوبي استفاده كنند و اعتراضات آنها پذيرفته شود تا سواد دانش آموزان از سطح خاصي پايين نيايد. “داشتن بازار كار”
تداوم آموزش الكترونيكي ، تفاوت مهم در سيستم آموزش پس از تاج
آنچه واضح است اين است كه آموزش الكترونيكي در سطح دانشگاه چيزي بود كه اگرچه در سال هاي اخير در قالب هايي مانند آموزش الكترونيكي در دانشگاه هايي مانند دانشگاه تهران تجربه شده است ، اما با اين شكل ، اين گسترش و اپيدمي ، اتفاقي كه در زمان تاج افتاد و من متوجه آن شدم. در اين دوره ، اگرچه برخي از دانشگاه ها و م institutionsسسات آموزش عالي از سيستم هاي خارجي استفاده مي كردند ، اما برخي از سيستم هاي داخلي توانستند با حمايت آموزش آنلاين ، پژواك آموزش آنلاين را در خود جاي دهند. رويدادي كه مانند هر فناوري ديگري داراي نقاط قوت و ضعف بسياري است ، اما تصميم دانشگاه آزاد مبني بر سپردن وظيفه حساس آموزش الكترونيكي به سيستم هايي كه بخش مهمي از آن از حمايت جوانان كشورمان برخوردار است ، تصميمي كه اكنون مي توان پس از يك سال آموزش الكترونيكي اتخاذ كرد. او آن را مورد بررسي قرار داده است و به طور كلي ، با وجود ضعف ها و اعتراضات ، نمره كلي تأييد شده را كسب كرده است. با اين حال ، موضوع آموزش الكترونيكي پس از تاج به طور كامل حذف نمي شود و اين يكي از تغييرات مهم در سيستم آموزشي ايران و بسياري از كشورهاي دوران پس از تاج است.
انتهاي پيام