قيمت خودرو مي‌شكند؟ – مجله ايراني

به خبرنامه جامع تخصصي گردشگري خوش آمديد.

قيمت خودرو مي‌شكند؟ – مجله ايراني

۷ بازديد

افراد زيادي نمي توانند خودروهاي مشابه داخلي خريداري كنند ، اما بايد توجه داشت كه ورود خودروهاي خارجي و محصولات متنوع به كشور بخشي از هزينه مشترياني را كه از خودروهاي وارداتي نااميد شده اند و ناگزير به كشور روي آورده اند ، تامين مي كند. به خودروهاي داخلي بنابراين ، مي توان انتظار داشت …

قيمت خودرو مي‌شكند؟ – مجله ايراني https://majalehirani.ir/2021/قيمت-خودرو-مي‌شكند؟-مجله-ايراني/ Thu, 09 Sep 2021 21:17:49 0000 عمومي https://majalehirani.ir/2021/قيمت-خودرو-مي‌شكند؟-مجله-ايراني/ افراد زيادي نمي توانند خودروهاي مشابه داخلي خريداري كنند ، اما بايد توجه داشت كه ورود خودروهاي خارجي و محصولات متنوع به كشور بخشي از هزينه مشترياني را كه از خودروهاي وارداتي نااميد شده اند و ناگزير به كشور روي آورده اند ، تامين مي كند. به خودروهاي داخلي بنابراين ، مي توان انتظار داشت …

افراد زيادي نمي توانند خودروهاي مشابه داخلي خريداري كنند ، اما بايد توجه داشت كه ورود خودروهاي خارجي و محصولات متنوع به كشور بخشي از هزينه مشترياني را كه از خودروهاي وارداتي نااميد شده اند و ناگزير به كشور روي آورده اند ، تامين مي كند. به خودروهاي داخلي بنابراين ، مي توان انتظار داشت كه با شكستن اين انحصار ، شرايط تعديل قيمت در بخش خودروهاي داخلي فراهم شود.

به گزارش مجله ايراني ، اين روزنامه اتكا وي افزود: واردات خودرو به كشور بيش از سه سال است كه ممنوع شده است و اين باعث افزايش چشمگير قيمت خودروهاي خارجي و بيشتر خودروهاي صفر كيلومتري شده است كه در نمايشگاه هاي سطح شهر قابل مشاهده است. دي ، از اپتيما تا النترا و كليوس. ” … مربوط به سال 2018 هستند و قبل از آن قيمت آنها سريعتر از نرخ دلار امروز افزايش يافته است. افزايش قيمت خودروهاي خارجي در پي افزايش نرخ ارز ، مشتريان را بر آن داشت تا از خودروهاي قديمي با مدلهاي كمتر و البته ارزانتر و تنها در صورت برداشته شدن محدوديت ها يا كاهش واردات خودرو استفاده كنند. آيا مي توان انتظار كاهش قيمت خودروهاي خارجي در صورت آزادسازي تأييد اوليه كميسيون معادن دريافت شده است. همانطور كه در پيش نويس طرح ذكر شد ، خودروسازان و قطعه سازان خودرو مي توانند خودروها را به جاي صادرات محصولات خود وارد كنند. همچنين افرادي كه منابع ارزي در خارج از كشور دارند مي توانند اين منابع را در قالب خودروهاي وارداتي به كشور بازگردانند.

حذف انحصار واردات خودرو از طريق نمايندگي ها

در همين راستا ، اخيراً كميته صنعت و معدن مجلس در ارتباط با اعتراض شوراي نگهبان به ماده 4 طرح ساماندهي بازار و صنعت خودرو ، مقاله اي با اصلاحات مربوط به آزادسازي مشروط واردات تهيه كرد. در اصلاحيه ماده 4 ، اعضاي كميسيون صنايع بر آزادسازي واردات خودرو با شرايط تاكيد كرده اند. در اصلاحيه ماده 4 كميسيون صنايع آمده است كه هر شخص حقيقي يا حقوقي مي تواند در ازاي صادرات خودرو يا قطعات يا ساير كالاها و خدمات ، خودروي تمام برقي يا دوگانه سوز (هيبريدي) وارد كند. از طريق واردات بدون صنعت پيشرانه يا انتقال ارز. واردات خودروهاي بنزيني يا گازسوز با برچسب انرژي B و بالاتر يا درجه ايمني سه ستاره يا بالاتر بر اساس گواهينامه هاي استاندارد معتبر معادل ارزش صادرات. بنابراين ، متن واضح اين مقاله اولا حذف انحصار واردات خودرو از طريق نمايندگي ها و دوم ، واردات به جاي صادرات است. اين طرح بسيار مهم است زيرا با ممنوعيت واردات خودرو در سه سال گذشته ، انحصار جدي در بخش خودروهاي وارداتي ايجاد شده است. البته افراد زيادي توان خريد خودروهاي مشابه داخلي را ندارند ، اما بايد توجه داشت كه ورود خودروهاي خارجي و تنوع محصول به كشور بخشي از هزينه مشترياني را كه از خودروهاي وارداتي نااميد شده اند و ناگزير به خودروهاي داخلي وارد كرد بنابراين ، مي توان انتظار داشت كه با شكستن اين انحصار ، شرايط تعديل قيمت در بخش خودروهاي داخلي فراهم شود. با اين حال ، اخيراً كميسيون صنايع پيشنهاد داده است كه شوراي رقابت به عنوان نهاد تصميم گيرنده در مورد تعداد ، مدل و كلاس خودروهاي وارداتي براي ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضا تعيين شود ، اما اين سوال مطرح مي شود كه آيا شوراي رقابت چقدر كار كرده است؟ تا حالا؟ آيا از نظر قيمت خودرو و تعادل بازار موفق بوده است؟

شوراي رقابت هنوز حرفه اي عمل نكرده و سابقه ضعيفي دارد

مهدي دادفر ، دبير انجمن واردكنندگان خودرو درباره ورود شوراي رقابت به موضوع واردات خودرو اظهار داشت: تفسير اين دو ماده داراي چهار مشكل است و انجمن واردكنندگان خودرو نيز به اين موضوع اعتراض كرده است؛ از آنجا كه شوراي رقابت ضعف خود را در بخش قيمت گذاري خودرو نشان داده است و از نظر حضور و تعيين قيمت در صنعت خودرو ، نمي تواند كار خود را به صورت حرفه اي انجام دهد.

وي گفت: شوراي رقابت سابقه خوبي در سازماندهي بازار خودرو و ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضا نداشته است. قيمت گذاري بايد بر اساس فرمول محاسبه (حجم توليد و تعداد خودروهاي وارد شده) باشد.

دبير انجمن واردكنندگان خودرو ادامه داد: شوراي رقابت هيچ كاري جز بر هم زدن نظم اساسي بازار در هر بخشي به ويژه در زمينه خودرو انجام نداده است و ما مخالفت خود را با ورود شوراي رقابت به آن اعلام كرده ايم. اين موضوع نبايد تصويب شود و شوراي رقابت نبايد در اين موضوع دخيل باشد و بايد از فرمول هاي رياضي براي اين موضوع استفاده كرد كه قابل توضيح نيست.

دبير انجمن واردكنندگان خودرو ادامه داد: به عنوان مثال اگر در ماه 10 هزار خودرو توليد شود ، بايد 10 درصد از اين ميزان براي واردات خودرو اختصاص يابد.

هيچ محدوديتي در مبدا واردات خودرو وجود ندارد ، مگر در يك كشور

ددفر در پاسخ به اين سال كه اين خودروها از كدام كشورها وارد مي شوند ، گفت: در اين زمينه افراد آزادند از هر كشوري خودرو وارد كنند و در ماده 4 آمده است كه هر ايراني بايد داراي درآمد باشد. به آن و هيچ محدوديتي در زمينه واردات خودرو وجود ندارد. البته در قانون قبلي محدوديت هايي براي واردات خودروهاي بالاي 2500 سي سي و خودروهاي آمريكايي وجود داشت كه هنوز هم وجود دارد.

دبير انجمن واردكنندگان خودرو در خصوص زمان اجراي اين مصوبه نيز خاطرنشان كرد: بايد ديد آيا اين مصوبه در مجلس شوراي اسلامي به راي گذاشته مي شود ، اما در صورت تصويب به قانون ، يكي از اين قانون ضد انحصار است كه براي همه مناسب است. دولت تاكنون پول زيادي را به دليل عدم مديريت بازار خودرو پرداخت كرده است.

اين قانون انحصاري است

ددفر با بيان اينكه قانون انحصاري است ، گفت: اين قانون منجر به آزادي انتخاب مصرف كننده مي شود و يكي از قوانين مترقي مجلس شوراي اسلامي محسوب مي شود كه به نفع مصرف كننده و مردم خواهد بود.

دبير انجمن واردكنندگان خودرو در مورد استانداردهاي خودروهاي وارداتي گفت: “استاندارد خودروهاي ايران ، با اشاره به اينكه اين استاندارد چند مليتي بر اساس استانداردهاي كشورهاي اروپايي است ، استاندارد چند اقليمي و استاندارد 85 است. و اين به نظر مي رسد با سختگيري هاي زيادي اتفاق مي افتد. ” در هيچ كجاي دنيا چنين سختگيري اي در اين زمينه وجود ندارد.

دادفر مي گويد: “طبق قوانين فعلي استانداردهاي خودرو در ايران ، هركسي كه براي واردات خودرو به ايران درخواست مي كند ، بايد از اين 85 استاندارد براي خودروهاي وارداتي پيروي كند تا اين استانداردها را رعايت كند.”

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.